Públius OVIDIUS Násó - díla
Dílo Ovidia je
poměrně bohaté a svým významem naprosto klíčové. V mládí skládal Ovidius
převážně literaturu s erotickým nebo milostným námětem - prvním dílem Ovidia
jsou pravděpodobně tři knihy milostných elegií Lásky (Amores), které věnoval své
milence Corinně. Listy milostné (Heroides) je patnáct fiktivních dopisů milenek
nebo manželek hrdinů, kteří své ženy opouští nadlouho nebo navždy (Penelopé a
Oddyseus, Dídó a Aeneas, Theseus a Ariadné…). Dopisy jsou zajímavou směsí
mytologie, galantních příběhů a rétorských deklamací.
Klíčovým dílem Ovidiova mládí (pozdního) je jistě jeho Umění
milovat (Ars amatoria, ars amandi). V této básni (3 knihy) poučuje Ovidius, jak
si najít a udržet lásku. Dvě knihy patří radám mužům, kniha poslední je určena
ženám. Báseň složená někdy v roce 2 před n.l. je nejlepším erotickým dílem
antiky, vyniká hlavně svou originalitou a formální dokonalostí. Na Umění milovat
pak navazují dvě menší dílka - Jak léčit lásku a O kosmetice.
Po dokončení Ars amatoria se dostává Ovidius do druhého stadia
své tvůrčí činnosti. Hlavním dílem zde je jeho spis (epická báseň) nazvaný
Proměny (Metamorphoses) čítající 15 knih, 12 000 hexametrů a 250 bájí. Proměny
dokončoval básník právě v době, kdy jej Augustus vyhnal. Název díla pochází od
jeho ústředního motivu. Z mytologické tradice řecké a částečné i římské vybral
Ovidius báje, pověsti a legendy, v kterých se vypráví o proměně člověka ve
zvíře, rostlinu, kámen, vodu, hvězdu a podobně. Tím spojil téměř 250 řeckých a
římských bájí v jeden souvislý celek, který chronologicky uspořádal. Uvnitř díla
pak sloučil báje v menší a větší cykly. Toto dílo je hodno uznání za pokus
stmelení bájí, avšak uspořádání a jejich přechody nejsou příliš umělecké. Často
se vytrácí a hlavní téma – proměna, především v částech, kdy se Ovidius zaměřil
především na jednu určitou postavu, která není předmětem proměny. Ale ani to
nelze básníkovi vytýkat, protože vše psal především za účelem bavit čtenáře. I
Ovidiovi bozi jsou výtvory hravé fantazie, které většinou představuje jako
obyčejné smrtelníky a dokonává tím Euripidovu myšlenku. Tím však „překrucuje“
původní báje, legendy a pověsti a dělá z nich novodobější povídky či novely.
Můžeme zde nalézt mnoho stylů. Epičnost se střídá s epigramatickou stručností,
popisy a líčení s rozsáhlými monology a nebo lyrické projevy s realistickými
pohledy. Některé své báje jako by zahalil do ironie. Z psychologického hlediska
se Ovidius uměl mistrně vžít do nitra jednajících osob. V Proměnách tak nechybí
analýza duševních stavů postav, nálad a citů. Po vzoru svého učitele Euripida se
pokouší i drama, především s milostnou tematikou. Na dlouhá staletí se
Metamorfózy (mimo jiné dost neoriginální a opsané z řeckých vzorů) staly hlavním
zdrojem poznání antických bájí. Druhým dílem druhého období je Kalendář (Fasti).
V tomto spise píše Ovidius o římských náboženských svátcích a slavnostech v
první polovině roku (dílo totiž nedokončil, resp.byl vyhnán) a vykládá jejich
původ.
Poslední tvůrčí období se vyznačuje silným žalem - vznikly dvě sbírky elegií (žalozpěvů). První z nich jsou Žalozpěvy (Tristia), sbírka 51 básní v pěti knihách, druhá je sbírka Dopisy z Pontu - obě sbírky si jsou tématicky velmi podobné. První elegie Žalozpěvů líčí poslední noc Ovidia v Římě, další se zabývají plavbu, další obsahují nářky na drsné klima a nevěrnost přátel. Jiné zas vyjadřují vděčnost věrným a manželce, Ovidius také sepsal list lichotící Augustovi a použil jej ve sbírce. Další důležitou částí elegií jsou prosby za zlepšení básníkova údělu. Jestliže někteří vyčítají básníkovi nedostatek citu v milostných básních, nemůže být o takové kritice v elegiích ani zmínky - cit z nich přímo tryská. Poslední zachované dílo hodné zmínky pak je báseň Ibis, útok na Ovidiova nejmenovaného nepřítele v Římě.
Ovidius se stal jedním z nejtalentovanějších a poté i nejúspěšnějších básníků Říma. Jeho verše dnes pokládáme za formální vrchol římské poezie. Jeho verše jsou zbaveny hrubostí a vynikají v originále zajímavou plynulostí. Ovidius se rovněž vyznačuje značnou mírou schopnosti vyjádřit psychický stav a jeho vypravěčské umění je pověstné.